تاریخچه ی موسیقی پاپ در ایران

دوشنبه 24 مرداد 1401
0:34
Admin

موسیقی پاپ در کشور ایران بعد از تأسیس شدن رادیو ، در سال ۱۳۹۹ هجری شمسی و جنگ جهانی دوم گسترش پیدا کرد. ریشه های این موسیقی به نوعی مرتبط به قرن دوازدهم و حکومت قاجار بوده است.انواع موسیقی پاپ مانند زومبا،تانگو و موسیقی والس از حدود ۵۰ سال پیش در ایران شکل گرفتند. و همچنین سبک موسیقی پاپ ایرانی با خوانندگانی همچون ویگن و عارف شناخته و آغاز شد.

سبک موسیقی پاپ تقلید کامل از موسیقی غربی بوده و فقط اشعار آنها به فارسی ترجمه می شده است.اولین استودیو ایران طنین نام داشت که بسیار تاثیرگذار و موفق عمل می‌کرد.بخش بسیاری از قطعات موسیقی در فاصله آن سالها در این استودیو ضبط می‌شده‌اند. آثاری که از این استودیو روانه بازار موسیقی می شدند، م تازه و متکبرانه بودند و به موسیقی سال های ۵۰ شناخته می شدند. دهه ی ۵۰ به‌نوعی برای دنیای موسیقی دهه مفید و موفقی بود،ولی موسیقی پاپ آنچنان به اوج خود نرسید.


این موضوع قابل ذکر است که،رادیو و تلویزیون در مسیر گسترش و ارائه دادن آثار موسیقی پاپ در دهه ۵۰ نقش بسیار موثری داشتند. و این موضوع سبب شد که این موسیقی به شدت محبوب شود، مخصوصاً ارکستر های رادیو و تلویزیون نقش حیاتی در این امر داشتند. همچنین گروه های قوی و محبوبی مثل آپولون و بتهوون با موفقیت خیره‌کننده‌ای کار خود را آغاز کردند. البته که ضبط موسیقی در آن دوران کاملاً وقت گیر بود و نیاز به دقت هنرمندانه داشت. و همین زحمات و دقت ها بود که موجب شد ، پایندگی و محبوبیت بسیاری از موسیقی های دهه۵۰ شکل بگیرد و کیفیت کارها بالا برود. بیشتر آهنگ ها و ترانه های با ارزش در زمینه موسیقی پاپ متعلق به این دوره می باشد . در سالهای چهل و پنجاه هم گروه های بسیار زیادی در زمینه موسیقی تشکیل شدند و این گروه ها اغلب خواننده مشهور را به خدمت می گرفتند یا خودشان باعث شهرت یک خواننده می شدند. که یکی از این گروه ها گلدن رونیک نام داشت،که بر شهرت عارف اضافه کرد و موفق ترین گروه موسیقی در آن زمان بلک کتس به رهبری فرهاد بود ، و در زمان خودش سبک موسیقی خاصی داشت.

با توجه به محدودیت هایی که امروزه هنوز هم در زمینه موسیقی پاپ و اشعار آن وجود دارد ،این موسیقی تاکنون درخشش سالهای پنجاه را پیدا نکرده و با شبیه سازی در صدا و ملودی سعی دارد در مقابل موسیقی پاپ لس آنجلس قد علم کند. یکی از طرفداران موسیقی پاپ می گوید که از آنجایی که خوانندگان و آهنگسازان موسیقی پاپ در داخل کشور صرفاً به تقلید از موسیقی لس آنجلس می پردازند ، در نتیجه این امر موجب می‌شود که شنوندگان ترجیح دهند که به موسیقی هنرمندان خارج گوش فرا بدهند .همچنین کمبود بودجه و وقت هم تاثیر بسیار بدی بر کل جریان موسیقی ایران، به خصوص موسیقی پاپ گذاشته است.


[ بازدید : 44 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موزیک است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]